Bestuurscommissies
PME heeft vier bestuurscommissies:
- De commissie pensioenbeleid en communicatie
- De commissie balans- en vermogensbeheer
- De commissie audit, risk en compliance
- De remuneratiecommissie
De commissies zijn verantwoordelijk voor de advisering aan het uitvoerend en/of algemeen bestuur over hun aandachtsgebied. De commissies fungeren daarnaast als klankbord voor het uitvoerend bestuur en het algemeen bestuur voor hun deskundigheidsgebieden en de monitoring van de uitbestede diensten.
De commissies bestaan uit bestuursleden, aangevuld met externe onafhankelijke specialisten en ondersteund door interne specialisten van het bestuursbureau. Voor bestuursleden die lid zijn van een commissie, geldt dat de activiteiten hiervoor in de vaste vergoeding voor het bestuurslidmaatschap vallen. Er wordt dus geen extra vergoeding verstrekt voor deelname aan een commissie.
De commissie audit, risk en compliance houdt eveneens toezicht op de integrale risicobeheersing, het beleggingsbeleid en de financiële informatieverschaffing door het fonds. Dit gebeurt ter voorbereiding van de uitoefening van het intern toezicht door het niet-uitvoerend bestuur.
Bestuursbureau
Het bestuur laat zich ondersteunen door een bestuursbureau, waar verschillende specialisten werkzaam zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van pensioenbeleid, communicatie, juridische zaken, risicomanagement en maatschappelijk verantwoord beleggen. Het bestuursbureau adviseert het bestuur over allerlei relevante thema’s, bewaakt de bestuurlijke processen, ondersteunt bij vergaderingen, monitort de uitvoering en onderhoudt de dagelijkse contacten met de uitbestedingspartners. Ook onze werknemersconsulenten en werkgeversconsulenten zijn in dienst van PME.