Overslaan en naar inhoud gaan

Klacht indienen

Ben je niet tevreden? Dat is vervelend, maar we horen graag waarom. Vaak kunnen we het probleem dan meteen samen oplossen. Lukt dat niet, dan laten we je weten wat je van ons kunt verwachten en wanneer. 

Klacht indienen in stappen

1. Meld je klacht

Dit kan telefonisch, per e-mail, chat of brief. Laat ons weten waarover je niet tevreden bent en waarom. Geef ook je telefoonnummer door. Dit kan via onderstaande contactgegevens: 

PME
Ter attentie van de Klachtencoördinator
Postbus 5010
9700 GA Groningen
deelnemer@pmepensioen.nl 
Telefoonnummer: 088 1947 001 
Chat: www.pmepensioen.nl/contact

2. Bevestiging binnen 5 werkdagen

We laten je schriftelijk of telefonisch weten dat we je klacht hebben ontvangen. En wanneer we op de klacht reageren. Die bevestiging ontvang je binnen 5 werkdagen.

3. Binnen 15 werkdagen reactie op klacht

Meestal krijg je binnen 15 werkdagen een antwoord. Het kan zijn dat we meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat we iets moeten uitzoeken. Dan laten we je weten wanneer je alsnog een antwoord krijgt.

4. Niet eens met onze reactie?

We hopen natuurlijk dat je je kunt vinden in ons antwoord. Is dat niet zo? Dan kun je een brief of e-mail sturen naar het uitvoerend bestuur van PME. Geef duidelijk aan waarom je het niet eens bent met ons antwoord. Dit zijn de contactgegevens:

PME 
Ter attentie van het uitvoerend bestuur 
Postbus 5010
9700 GA Groningen
deelnemer@pmepensioen.nl

5. (Opnieuw) bevestiging binnen 5 werkdagen

We laten je telefonisch of schriftelijk weten dat we je reactie hebben ontvangen. Dit doen we binnen 5 werkdagen.

6. Binnen 6 weken reactie

Je ontvangt een inhoudelijke, schriftelijke reactie. Het kan gebeuren dat het uitvoerend bestuur meer tijd nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat ze iets moet uitzoeken. Dan hoor je wanneer je alsnog een antwoord krijgt.

7. Geschilleninstantie Pensioenfondsen

Ben je het niet eens met het besluit van ons bestuur of de uitspraak van de Commissie van Beroep? Dan kun je 2 dingen doen: 

  1. Je gaat naar Geschillencommissie Pensioenfondsen. GIP is onafhankelijk en kost je niets. Zorg dat je binnen een jaar belt of mailt, 030 - 20 29 147 of info@gipcontact.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de GIP.
  2. Je gaat naar de rechterbank. Hieraan zijn wel kosten verbonden. 

Je kunt eerder naar de Geschilleninstantie

  • Je hebt 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben. Neem eerst gerust contact met ons op. We zoeken dan uit waarom je nog geen reactie van ons hebt ontvangen. Maar je kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.

  • Je hebt na 12 weken helemaal niets van ons gehoord. Dan is er iets fout gegaan, want normaal krijg je binnen 15 werkdagen antwoord van ons. Neem eerst gerust contact met ons op. We zoeken dan uit waarom je nog geen reactie van ons hebt ontvangen. Maar je kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.

De Geschilleninstantie behandelt niet alle geschillen

Niet alle soorten geschillen met een pensioenfonds worden door de Geschilleninstantie behandeld. Denk hierbij aan geschillen die gaan over afspraken die sociale partners met elkaar hebben gemaakt. Of geschillen waarin twee of meer personen hun klachten hebben gebundeld. Ook geschillen die zijn ontstaan voor 1 juli 2023 worden door de Geschilleninstantie niet in behandeling genomen. Kijk voor meer informatie op de website van de Geschilleninstantie.

Meer weten?